3 Mayıs 2014 Cumartesi

Ophelia'ya Mektuplar | Fernando Pessoa


 "Bütün aşk mektupları gülünçtür. Aşk mektubu olmazdı onlar eğer olmasalardı, gülünç" diye başlıyor kendi şiiriyle Fernando Pessoa mektuplarının derleme kitabı. Fotoğraflarda gördüğünüz Fernando'nun Ophelia'sı.

Ben ilk defa Fernando kitabı okudum. Portekizli yazarı romantikliği ile öve öve bitiremiyorlar. Öldükten sonra değerinin bilinmesinden dolayı kişiliğine dair tek belgeler bu mektuplar. Ben romantizmden pek haz etmiyorum açıkçası. Kelimeler benim için o kadar derin ifade etmiyor. Çoğu kişi bana kızabilir ancak ben mektupları hiç romantik bulmadım. Hatta Ophelia için duyduğu hislerin gerçek aşk olduğuna bile emin değilim.

Buradan sonrası ağır bir spoiler içermektedir. 

Fernando'nun yazdığı mektuplara baktığım zaman sürekli kendinden bahsetmesinden bencil bir adam olduğunu düşündüm. Çok nadir olarak Ophelia'nın yazdıklarına, üzüldüklerine cevap olarak bi'şeyler yazmış. Sürekli kendi hastalığından yakınması, sürekli işlerinin yoğunluğundan bahsetmesi ile Ophelia'yı bıktırdığını zannediyorum. Hatta bir yerinde Ophelia onunla dalga geçmiş ki Fernando alınmış, sitemkar yazılar yazmış. 

Günümüzde bir insan mesaj atamayabilir, arayamayabilir ancak mektup yazamadım nedir? Bugün çok işim vardı mektup yazamadım diye belirttiği anlar olmuş. Zaten mektupları sayfalarca değil. Evlenmek için işlerinin iyi olmasını beklemiş ancak yaş almış başını gitmiş hala evlenemedi kızcağızla. 

Ophelia'ya çift kişiliğinden bahsetmesi ile acaba o da diğer dahiler, diğer ünlü sanatçılar gibi sorunlu bir insan mıydı sorusunu aklıma getirdi. Şizofren olması çok olası. Bir yılın sonunda sana aşkım bitti diyerek ilişkiyi de bitirmesi tuhaf geldi. Yine Ophelia mektup yazınca barışıyorlar. Sonrasında Ophelia mektuplarına cevap vermediğini, çünkü cevabı olan mektuplar olmadığını söylüyor. Artık düşünün kendinden ne kadaaaar fazla bahsettiğini! 

Sonuç olarak kavuşamayan büyük aşıklar olarak anılmışlar ama ben okuduklarımdan Fernando'nun iyi bir aşık olmadığını, kendisini daha çok düşündüğünü düşünüyorum.


Bütün aşk mektupları
Gülünçtür.
Aşk mektubu olmazdı onlar eğer olmasalardı
Gülünç.

Ben de zamanında yazdım aşk mektupları,
Başkaları gibi,
Gülünç.

Aşk mektupları, eğer aşk varsa,
İster istemez
Gülünç.

Ama, her şey bir yana,
Asla aşk mektubu
Yazmamış olanlardır sadece
Gülünç.

Ah, yazdığım zamanlara geri dönsem
Farkında olmadan
Gülünç
Aşk mektupları...

Aslında bugün
Benim anılarımdır
Bu aşk mektuplarına dair
Gülünç
Olan.


0 yorum :

Yorum Gönder